Asrama Oh Asmara (Eh?)

Assalamualaikum w.b.t dan salam hormat.

Saya dan arwah Adik menghabiskan sebahagian masa remaja di asrama.  Di sekolah menengah dan universiti.

Kali ini saya ingin mengupas dan membelah-belah, seterusnya memakan-makan semua kenangan semasa di asrama dahulu.  (Banyak tahun giler ni, tahu..) lol
Sejujurnya, saya tidak tahu pun apa itu asrama serta kehidupan di asrama sehinggalah saya di terima masuk ke Sekolah Tuanku Jaafar/Sekolah Menengah (Sains) Tuanku Jaafar di Kuala Pilah.

Keterujaan itu memang sudah lama bersarang dalam hati kerana setiap kali peperiksaan di sekolah rendah, Ayah akan mengingatkan saya tentang kehebatan sekolah gomen (atau sekolah kerajaan/government).  Tambahan pula, kebanyakan daripada sepupu, saudara-mara saya, termasuklah beberapa orang di kampung kami merupakan pelajar atau bekas pelajar sekolah tersebut.
Cuba bayangkan betapa hebatnya sekolah itu sehinggakan saya tidak mahu menerima tawaran dari mana-mana sekolah melainkan sekolah itu!
Cuba juga bayangkan, betapa ‘skru tercabutnya’ kepala saya jika saya tidak mendapat tawaran dari sekolah itu dan tidak akan bersekolah menengah pun.  Sampai bila-bila!
Teruk, bukan?

Mujurlah dengan keputusan UPSR yang tidak berapa nak bagus itu, saya akhirnya didatangi tawaran untuk melanjutkan persekolahan saya di sekolah terbabit.
(Mesti ada yang menjangka saya menggunakan ‘kabel’ yang sebesar tali sauh kapal kargo di Pelabuhan Port Klang, bukan?)

Tidak.  Ayah saya tidak pandai untuk memanjat tangga Kementerian Pelajaran mahupun kenal dengan mana-mana ahli politik atau menteri ketika itu.
Mungkin sudah rezeki saya, serta doa Emak dan Ayah selama ini; mungkin juga kerana kelayakan kuota sekolah luar bandar, atau mungkin juga kerana Ujian Pengesanan yang saya duduki itu mendapat markah yang tinggi (blueerrkk..)  Maka ia telah melayakkan saya masuk ke sekolah tersebut.  Bila difikirkan semula-semuanya berkaitan rapat.  (Jangan lupa, Allah Maha Mendengar, tahu.)

Maka bermulalah perjalanan hidup saya di asrama dengan rasa bangga yang amat.  Mana tidaknya.  Tumbang jualah seekor kambing dan entah berapa ekor ayam untuk dijadikan juadah kenduri kesyukuran.  Belum ditambah lagi dengan pesanan dan nasihat yang jika dizahirkan di atas kertas-mau berkajang-kajang kertas akan terlibat, justeru menambahkan lagi bilangan pokok yang akan ditebang oleh kerana ingin menzahirkan nasihat-nasihat kepada saya. (hahaha)

Namun, realitinya bukan seindah yang saya gambarkan di awal semester persekolahan di situ. (Jeng, jeng, jeng..)

Saya tidak mendedahkan kepada sesiapa pun kecuali pada mereka yang terlibat secara langsung dengan peristiwa dan perkara yang berlaku di asrama, lebih-lebih lagi di dormitory saya. (Seram tak?)

Saya mungkin bernasib baik kerana dapat belajar di sekolah tersebut, tetapi saya telah mengalami satu perasaan yang tidak dapat saya gambarkan melalui perkataan.
Di sana, saya tidak bernasib baik kerana terpaksa tinggal bersama kakak-kakak senior yang teramat garang.  Tidak semua, tetapi segelintir yang mempunyai tingkah yang tidak boleh di amalkan sebagai seorang senior.  Mereka baik, tetapi tingkah sebegitu tidak sesuai di praktikkan kepada junior atau freshie seperti kami ketika itu.
Saya tidak akan mengulas lanjut tentang apa yang berlaku dan dilakukan oleh mereka kepada saya kerana ia tidak melibatkan fizikal-tetapi lebih kepada mental torture-yang mana secara tidak langsung, memberi kesan jangka pendek juga jangka panjang kepada saya.

Tiada siapa yang saya ceritakan kisah ini, sehinggalah saya telah diberi kaunseling oleh warden asrama kerana tidak bercakap dengan sesiapa pun di dormitori-melainkan rakan sebaya ketika itu (dia telah pun meninggal dunia bulan lepas, Al-Fatihah).  Kalaupun bercakap, saya hanya berbisik atau bercakap dengan perlahan sekali.  Saya juga tidak betah tinggal di dormitori jika ada masa terluang seperti hujung minggu.  Saya akan bangun seawal 4 pagi, mandi dan duduk di Musolla sehingga usai solat Subuh.  Saya juga akan berada di bangunan akademik (kelas) dari pagi hingga petang dan hanya akan balik ketika semua penghuni asrama sedang sibuk untuk mandi dan solat Maghrib.  Itu semua berlaku kerana saya berasa sangat tidak selesa berada di asrama.  Menyedihkan, bukan?

Natijahnya, saya tidak dapat menumpukan perhatian kepada pelajaran.  Sedikitpun tidak.

Setiap kali peperiksaan semesta, keputusan yang akan saya perolehi adalah tempat ketiga.  Ya, tempat ketiga-dari bawah.  Baik di dalam kelas, mahupun dalam keseluruhan.  Amat memilukan.

Oleh kerana rekod yang amat teruk itu, Ayah terpaksa menggunakan khidmat kakak sepupu saya untuk menasihati saya ketika itu.  Maka, kakak sepupu pun mengutus surat di utus kepada saya di asrama (sudah tentunya surat itu sudah dibuka oleh warden-untuk tujuan tapisan).

Ketika itu, saya seolah mula tersedar dan mula mencari apakah tujuan saya bersekolah di situ.

Saya mula belajar semula-sudah tentunya sukar kerana sudah tiba semester terakhir untuk tahun pertama tersebut.  Saya mula mencari kawan yang sesuai dan serasi untuk belajar bersama.  Mulanya agak sukar kerana emosi saya masih belum pulih sepenuhnya.  Saya masih dihantui dengan memori-memori lama yang memilukan.  Memang sukar, kerana setiap hari saya masih akan bersua dan bertembung dengan mereka yang terlibat dengan kekacauan-emosi saya itu.  (hadoi..bila nak abis ni..).  Namun, akhirnya saya berjaya pulih-walaupun di tahun kedua (kerana senior tersebut sudah tiada-tamat persekolahan selepas SPM).

Mempunyai pengalaman buruk menjadi junior di situ membuatkan saya tidak mahu melakukannya kepada orang lain.  Saya cuba untuk menahan diri daripada berbuat demikian walaupun kadang-kadang saya ‘berbulu’ dengan sikap segelintir freshie yang adakalanya menjengkelkan.

Tetapi, saya tidak dapat bertahan kerana akhirnya di tahun akhir, saya menjadi seorang senior yang garang!  Ada rakan sebaya akan menggunakan khidmat saya untuk ‘berteriak’ kepada freshie mereka yang agak ‘bega’ dan tidak mahu dilentur.  Tetapi, tidaklah sampai menjejaskan emosi mereka seperti yang saya alami dahulu.  Marah-marah sayang.  Junior yang saya herdik itu juga cemerlang dalam pelajaran.
Bukan niat saya untuk mengungkit kisah ini (manalah tahu ada pembaca yang tersinggung, saya mohon maaf).  Saya hanya mahu berkongsi kisah supaya di masa hadapan, anak-anak saya boleh membaca tulisan saya ini dan mengambil iktibar dari kisah hidup Ibunya.

Jauh di sudut hati, saya inginkan anak-anak saya cemerlang dunia dan akhirat.  Justeru, asasnya perlulah kukuh.  Saya mahu mereka mendapat pendidikan yang terbaik.  Saya mahu mereka diterima bersekolah dan mendapat pendidikan di tempat yang bagus.  Saya mahu membentuk masa depan yang indah untuk mereka.  Saya mahu dijemput dengan tenang kerana tanggungjawab saya sebagai Ibu telah dilaksanakan dengan baik.  Yang paling utama, saya mahu mereka tahu yang Ibu mereka sangat sayangkan mereka-sepenuh jiwa.  Tidak mahu mereka mengulangi kesilapan yang Ibu mereka pernah hadapi.

Saya kasihankan anak-anak yang membesar dengan keperitan hidup, kekurangan kasih-sayang, dan terpaksa berdikari dalam usia muda.  Mereka membesar berdasarkan pengalaman hidup yang mereka lalui.  Sebagai Ibu, saya hanya mahukan yang terbaik buat mereka.  Tidak mahu mereka menerima nasib seperti yang saya lalui.

Baiklah.  Cukup setakat ini dahulu cerita asrama.

Jadi, mana cerita asmaranya?

Lain kali sahaja.

Sekian.  Salam hormat.





Comments

Popular posts from this blog

D'Kok Eco Camp

Hello 2017!

Pohon Pine Cypress