Asmara Ini (Bukaan Fail Kes)



 Nah.  Maka bermulalah detik-detik penceritaan kepada kisah yang saya kira ‘berani mati’ untuk ditulis di sini.  Namun, adalah menjadi hak saya untuk menulis di sini berlandaskan kebenaran supaya anak-anak saya akan kenal akan Ibunya.  Semoga mereka akan menjadikan ini pengajaran.  Ya, benar.  Ibu sangat sayangkan kamu berdua dan tidak mahu kamu mengulangi kesilapan yang telah Ibu lakukan di masa lepas.

Tidak mahu terlalu formal kerana mungkin ia akan merosakkan jalan ceritanya.  Juga, nama dan sesetengah situasi harus dirahsiakan atas sebab-sebab tertentu.

Saya mula mengenal erti sayang kepada selain Pencipta, Emak, Ayah dan Adik, serta saudara-mara ketika berusia 19 tahun.  Mungkin ada yang beranggapan ianya agak lewat-tetapi itulah yang saya lalui.

Saya telah di usha oleh seorang senior di sekolah ketika masih di Tahun Satu tetapi ia pastilah tidak dibalas kerana apalah yang difahami oleh seorang kanak-kanak berusia 7 tahun ketika itu tentang kasih-sayang.  Itu cinta anak monyet namanya kerana masih terlalu hijau. Hahahaha..

(Kenapa saya masih ingat memori itu?  Allah kurniakan saya dengan ingatan yang baik barangkali) :p

Kali kedua, ketika di Tingkatan Satu, juga oleh senior Tingkatan Tiga.  Kasihan rakan sekelas lelaki yang di utus untuk berkirim salam dan pesan kepada saya itu.  Mana tidak, saya berkawan baik dengan Hana-seorang yang tegas dan garang.  (Harap-harap Hana masih ingat kejadian ini..hahaha)  Dialah sebenarnya yang menjawab semua soalan dan mengarahkan kawan sekelas itu menyampaikan bahawa saya hanya akan berkawan jika dia mendapat keputusan yang cemerlang dalam Sijil Rendah Pelajaran (SRP) ketika itu.  Memang taklah…confirmed tidak akan berbalas kalau pembantu di sebelah garang macam singa!

Maka, berterusanlah saya ‘kekal tiada kekasih’ sehingga tamat sekolah menengah.  Maklumlah, saya bukan seorang yang sangat menarik, tertarik, da bomm.  Juga bukan seorang yang teramat cemerlang dalam pelajaran untuk dikenali ramai.

Hakikatnya, saya sudah ada peminat rahsia sewaktu di Tingkatan Dua.

Kisahnya bermula begini.

Ia bermula apabila saya dan rakan-rakan sedang menyaksikan perlawanan ragbi di padang sekolah kami.  Ragbi merupakan sukan yang amat popular di sekolah kami memandangkan kami mempunyai pemain yang amat bagus dan jurulatih yang terlalu bagus.  Kalau diterjemah dalam bahasa anak muda sekarang-siapa yang berjaya diserap sebagai pemain ragbi, kiranya abang sado lah tu.  Cukup hebatlah.  Secret admirer pun ramai.  Awek juga seharusnya ada.  Serta ramai kakak-kakak senior yang berebut-rebut ingin menjadikan mereka sebagai pet brother/ adik angkat.  Juga mereka boleh petik jari sahaja untuk memilih pet sister yang mereka sukai.  Kedengaran hebat, bukan?

P.s : Err..di mana watak saya tadi? 

Baiklah.  Cukup cerita tentang ragbi dan pemainnya.  Oh, tidak.  Masih berkisar tentang pemainnya lagi.

Di perlawanan ragbi tersebut, saya dan rakan baik sedang berada di tepi padang kerana kami ‘diwajibkan’ (di ulang: diwajibkan-berdosa kalau ingkar) untuk turun ke padang menyaksikan perlawanan ragbi tersebut.  Tambahan pula, jurulatih ragbi sekolah kami merupakan guru Bahasa Melayu kami dan kami ditugaskan untuk membuat karangan rumusan berkenaan perlawanan tersebut.  (Al-Fatihah untuk arwah Cikgu Razak Shamsudin).  Begitu passionate sekali Cikgu Razak mengajar kami seperti lagaknya mahu kami semua menjadi pengulas sukan sebagai kerjaya suatu hari nanti.

Dipanjangkan lagi cerita.  (Hahahah..padan muka, kena baca lagi sepanjang sepuluh hari, tahu).

Semasa perlawanan berlangsung, saya dan rakan baik berdiri di tepi padang.  Tidak duduk kerana kami bukan ikhlas pun mahu menonton perlawanan itu-hanya takut berdosa kerana ia wajib.  Hahaha.

Secara tidak semena-mena, bola ragbi yang disepak oleh entah sesiapa, pemain pasukan mana, ketika itu melantun tinggi dan menjunam jatuh ke arah di mana kami sedang berdiri.

Maka bertempiaranlah mereka yang ada di situ melarikan diri.  Tetapi tidak saya.  Saya hanya tergamam dan melihat bola itu jatuh mengenai kepala saya! 

Setelah itu, saya hanya terdiam dan berdiri kaku di situ.  Datang seorang Abang Sado mengambil bola tersebut dan tersengih ke arah saya.  Bukan senyum manis. Tersengih.  Seolah berkata: “Padan muka kau!”

Oh! Pilunya.  Sakit? Memang sakit.  Rakan yang menegur bahawa hidung saya sudah berdarah ketika itu, lalu mengajak saya pulang ke asrama.

Syukurlah.  Hentakan itu tidak mendatangkan kemudaratan kepada saya.  Hanya berdarah di hidung.

Di situlah sebenarnya bermula kisah kami.  Di mana saya tidak sedikitpun menyedarinya.

Saya melalui zaman remaja dengan aman damai, seperti yang Emak dan Ayah inginkan.  Bersekolah dengan selamat, belajar dengan tenang dan mendapat keputusan yang baik.

Tanpa saya sedari ada yang menanggung bebanan perasaan di luar sana.  (Chewahhhh..)

Sambung nanti.















































Comments

Popular posts from this blog

D'Kok Eco Camp

Pohon Pine Cypress

Hello 2017!