Asmara Ini - Sebutan Kes (1)



Hari-hari sebagai seorang pelajar sekolah menengah saya lalui dengan tenang dan riang.  Walaupun bukan seorang pelajar yang menonjol dari segi pelajaran dan ko-kurikulum, saya gembira bersekolah di situ.  Bersama kawan-kawan sekepala, sebulu-menjadikan hidup saya lebih bermakna.

Sebagai anak remaja yang sedang meningkat naik, pelbagai aktiviti kami lakukan dan telah di cuba untuk menghilangkan kekangan kebosanan hidup di asrama.  Sebut sahaja pelbagai jenis kenakalan yang biasa di lakukan oleh remaja seperti kami seperti escape prep, keluar awal dari prep, tak turun solat tarawikh, escape bacaan Yassin, escape perhimpunan, lambat masuk kelas, keluar awal kelas, ponteng kelas, tidur waktu prep, seludup masuk Walkman, bawa seluar jeans, seludup masuk majalah hiburan, berpura-pura sakit mata untuk mendapat MC seminggu, pura-pura sakit dan tidur di bilik sakit, err..fly malam-malam saya tak buat, dan lain-lain lagi. (Mak ai, banyak tu).  Itu belum dikira lagi dengan membuli adik-adik junior.  Oh, banyaknya dosaku.  Anak-anak Ibu, tolong jangan ikut perlakuan begitu ya.  Atau lebih tepat lagi-Ibu tak akan benarkan kamu tinggal di asrama. Heheheh.

Habis cerita kenakalan saya di sekolah dan berbalik kepada Si Dia yang menanggung bebanan perasaan.  Si Dia ialah abang sado yang tersengih mengutip bola ragbi yang jatuh ke atas kepala saya, dalam episod lepas.

Si Dia mencari saya dengan payah.  Tiada sedikit pun maklumat tentang saya diperolehinya sepanjang tempoh tersebut.  Malah, tiada siapa pun yang akan ingat atau tahu peristiwa yang berlaku kepada saya ketika itu, melainkan kawan-kawan rapat saya.  Namun, Si Dia tetap gigih mencari dan membeli majalah sekolah saya saban tahun sejak hari itu. 

Tahun pertama Si Dia beranggapan saya di Tingkatan Tiga dan seterusnya sehinggalah beranggapan bahawa saya telah keluar dari sekolah itu semasa Tingkatan Empat.  (Hanya pelajar Tingkatan Lima sahaja yang akan diletakkan maklumat dan gambar di dalam majalah sekolah).  Berhenti membeli majalah sehinggalah sepupunya yang kebetulan masuk ke sekolah saya itu membawa balik majalah sekolah dan dia tidak dapat meninggalkan tabiat membelek ruangan yang menempatkan gambar dan alamat pelajar-pelajar tahun akhir.

Di situlah Si Dia menemui ‘saya’ dan kisah kami kembali dilakar.

Larat lagi tak nak baca?  Kalau tak larat, nanti sambung lagi.

Okay, memandangkan tiada yang bersuara, kita sambung.  Hahaha..

Ketika Si Dia pertama kali mengutuskan surat kepada saya di alamat yang diperolehi dari dalam majalah sekolah adalah ketika saya sedang menunggu tawaran kemasukan ke universiti dan sedang bekerja sebagai Guru Sandaran di pekan kelahiran saya.  Agak bijak strateginya ketika itu - menggunakan sampul surat berlogo sebuah universiti dengan harapan memang saya yang pertama akan meluru ke peti surat dan membuka sendiri surat tersebut.  Memandangkan ketika itu memang saya sedang menunggu tawaran melanjutkan pelajaran dan memang sangat menantikan sampul sebegitu, tidak berfikir panjang untuk membukanya-dan saya tidak menyedari yang ia adalah sampul surat yang telah digunakan!

Saya masih ingat lagi ayat-ayat pertama yang ditulis di dalam surat tersebut.  Saya masih menyimpan surat itu di dalam diari-Si Buku Hijau jika tidak berlaku musibah kebakaran yang lepas.

Assalamualaikum.

Saudari Rafizah,
Ini memang bukan surat tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke U*M, tetapi ini adalah surat untuk menyatakan tawaran daripada diri saya untuk menjadi sahabat pena anda.

Sila balas ke alamat seperti tertera jika saudari sudi.

Yang ikhlas,
Mr. XX

(Nampak.  Sahabat pena, tahu?  Tiada kemudahan internet di zaman saya ketika itu)

Ringkas dan cukup padat.  Tidak perlu ayat berbunga-bunga.  (Kerana jika dikarang dengan melancholic, takut saya tendang terus ke dalam tong sampah!)  Hahaha.

Saya menjadi bingung apabila membaca warkah tersebut.  Keliru kerana sememangnya Si Dia bukanlah seseorang yang saya kenali.  Dari mana Si Dia mendapat tahu nama dan alamat saya-sudah boleh dijangka dari awal.  Cuma, saya berasa agak teruja untuk mengetahui siapa gerangan Si Dia.  Juga perasaan takut bercampur-aduk kerana takut Si Dia tidak seperti yang digambarkan (saya menggambarkan Si Dia seorang yang kurus, rendah, berkulit gelap, berkaca mata tebal, dan lain-lain kemungkinan).  Juga takut perkara ini diketahui Emak dan Ayah! 

Persoalannya.  Siapa Si Dia sebenarnya?

Akan bersambung.




























































Comments

Popular posts from this blog

D'Kok Eco Camp

Hello 2017!

Pohon Pine Cypress