Asmara Ini (Sebutan Kes 2)

Bergetar tangan saya memegang pen untuk membalas ‘perutusan’ Si Dia.  Kebiasaan jemari saya yang menulis berlandaskan gerak hati juga seolah-olah tidak memberi kerjasama yang sepatutnya.  Apatah lagi minda saya yang terasa beku dan buntu untuk malakar perkataan yang sesuai bagi menyatakan hasrat saya ketika itu.

Hampir dua minggu surat itu terlipat dalam lembaran Si Buku Hijau, dan hampir setiap malam juga saya curi-curi membacanya. 

Dalam keinginan untuk mengetahui gerangan Si Dia, saya telahpun membuat keputusan untuk menolak pelawaan tersebut kerana beberapa faktor:

1.       Saya takut dimarahi Emak jika perkara ini diketahui olehnya,
2.       Saya khuatir Si Dia bukan seperti yang saya gambarkan-saya bayangkan dia seorang nerd dan tidak kacak langsung.  Dan tidak romantik berdasarkan ayat-ayat skema di dalam surat yang dikirim kepada saya! Hehehe
3.       Saya masih belum bersedia untuk berpacaran (agaknya).
4.       Saya menganggarkan Adik tentunya akan mengutuk saya habis-habisan kerana mengandaikan saya tidak layak mempunyai kekasih (saya kasar dan tidak berperikemanusiaan). Hahaha

Dalam berkira-kira untuk membalas surat tersebut, akhirnya saya menulis begini:

Assalamualaikum w.b.t
Saudara XX yang dihormati,
Surat saudara telah selamat saya terima dan terima kasih di atas perhatian saudara kepada saya.
Dengan sukacitanya, saya terima pelawaan saudara untuk menjadi sahabat pena saya.
Sekian. 

Lihat.  Keputusan yang dibuat akal tidak selari dengan hati. (Apa laaa..)

Hari-hari yang berikutnya terasa amat menyeksakan.  Menunggu tawaran ke universiti dan balasan surat sahabat lelaki pertama dalam hidup saya. (Selain Bang Cik Mahzan, Abang E – sepupu-sepupu yang selalu menjadi sahabat bergaduh saya).

Surat kedua datang ketika saya mengajar di sekolah rendah di pekan kecil kelahiran saya.  Kali ini, kedengaran lagi mengujakan (sebenarnya lebih menyeramkan) kerana Si Dia mahu bersemuka dengan saya!  Wah, tinggi benar keberaniannya! Terasa rendah diri pula melanda hati saya.

Pelawaan itu saya letakkan di dalam tray KIV dengan jayanya.

Surat ketiga datang ketika saya sedang sibuk menguruskan kemasukan ke IPTA dan saya hanya membalas ketika sedang berada di pertengahan semester satu pengajian.  Yay, gembira kerana tidak perlu sorok-sorok ketakutan sambil membaca surat lagi..! (tetapi tetap membaca sebelum tidur-selepas semua rakan sebilik tidur..) hahahaha

Masih mahu meneruskan hasratnya untuk bertemu, saya rancangkan sesuatu yang jika difikirkan, saya pasti tidak akan mahu melakukannya. 

Saya telah setuju untuk menyertai Latihan Insentif Bakal Komander di universiti-sesuatu yang hampir mustahil untuk saya lakukan.  Satu latihan yang membolehkan seorang yang menyertai pasukan beruniform di universiti menjadi satu tahap lebih tinggi daripada ahli yang lain. 

Menjadi seorang Komander Kesatria di universiti ketika itu adalah sesuatu yang ‘wow’ dan dipandang tinggi oleh orang lain (berbanding PALAPES yang jauh lebih ‘wwwooooowwwwww) hehehe.  Memang sesuatu yang tidak mungkin saya lakukan kerana saya bukanlah seorang yang gilakan jawatan, mahupun seorang yang mahukan perhatian lebih dari orang lain.  

Saya menyertainya kerana dua perkara-pertama, pastilah kerana Si Dia berada di negeri di mana latihan insentif itu akan dilakukan dan saya ingin melawat sahabat baik saya yang juga berada di tempat yang sama.

Perutusan menerusi ‘burung merpati’ saya titipkan dan balasan perutusan saya juga di sampaikan dengan jelas dan pantas menggunakan ‘satria berkuda’ lengkap dengan pengiring lengkap bersenjata (adoi..imaginasi tinggi melangit-maklumlah, hati sedang berbunga riang..hahaha).
Sekian dulu kali ini.  Saya akan ceritakan apa yang terjadi semasa latihan dalam entri yang akan datang!


Ketemu lagi!

Comments

Popular posts from this blog

D'Kok Eco Camp

Hello 2017!

Pohon Pine Cypress