Galau

Sesiapa yang tahu akan kisah hidup saya, pasti akan membuat banyak spekulasi dan mengadili berdasarkan informasi yang mereka ada mengenai situasi yang saya hadapi sekarang.
Saya sedar bahawa keputusan yang saya ambil ini berisiko tinggi dan tidak disukai oleh kebanyakan pihak yang mengenali dan terlibat secara langsung atau tidak dengan kehidupan saya.
Saya juga sedia maklum bahawa saya telah di ingatkan beribu kali oleh individu-individu terdekat tentang perkara ini dan saya masih tegar dengan keputusan yang telahpun saya buat kebelakangan ini.

Saya tidak dapat memuaskan hati semua pihak.
Saya juga tidak dapat menghalang sebarang tanggapan dan pandangan orang lain terhadap saya.
Saya hanya berfikir untuk kebaikan beberapa pihak yang sangat saya sayangi. 

Biarlah saya yang menjadi lilinnya.
Biarlah saya juga yang menjadi angin yang meniup api lilin itu.
Saya juga berhak untuk menentukan arah tuju hidup saya.
Saya juga berhak untuk diberi ganjaran dalam kehidupan.  Saya juga rela dihukum jika melakukan kesalahan.

Tiada apa yang sempurna kecuali Allah s.w.t.

Siapa saya untuk menidakkan segala perancangan-Nya.  Siapa saya untuk menafikan hak-Nya ke atas diri saya.  Siapa saya untuk menyangkal kekuasaan-Nya.
Ingatan saya kepada diri sendiri-berpijaklah di bumi yang nyata.  Buatlah apa yang terbaik untuk kami sekeluarga.  Mengadulah kepada-Nya.  Berhajatlah ke atas rahmat-Nya.  Bersabarlah di atas segala ujian-Nya.  Bersangka baiklah yang Dia sedang mengingatkan saya, bukan menghukum saya.  Bersabarlah dengan setiap dugaan.  Kesabaran itu pasti akan dibalas oleh-Nya dengan kemanisan yang terindah. 

Tidak perlu melenting.  Tidak usah bermusuh dan berdendam dengan sesiapa. 
Kita hidup tidak lama.  Entah esok, entah lusa-tidak lewat walau sesaat, kita akan dijemput menghadap-Nya.

Manfaatkan setiap saat hidup kita untuk menghambakan diri kepada-Nya.  Bersihkan hati kita sebelum kembali kepada-Nya.  Usah leka dengan kehendak dunia yang sementara.  Berbuat baiklah kepada setiap makhluk walaupun kita diluka.  Bermuhasabahlah seandai hati di sapa kejahatan. 
Ingatlah, ganjaran Allah itu pasti.  Janji Allah itu pasti. 

Yakin dan percaya akan rukun-rukun-Nya.

Comments

Popular posts from this blog

D'Kok Eco Camp

Hello 2017!

Pohon Pine Cypress