Hidup Ini Umpama Sebuah Kuliah Universiti


Anak dara saya Haya akan berusia 5 tahun pada tahun ini.  Semakin hari semakin bijak dan sudah terlihat kecenderungannya sekarang.  Seawal usia itu dia sudah saya hantar ke pra-sekolah di kampung. 
Anak manja saya, Israq bakal menginjak umur 4 tahun tidak terlalu lama lagi.  Mulutnya petah berkata-kata walau masih kedengaran pelat di sana-sini.  Sudah di hantar ke sekolah Tabika oleh Atuk walau sudah jua di suruh balik oleh Cikgu Girl nya kerana masih terlalu awal usianya untuk ke sekolah.
Terasa amat bahagia melihat anak-anak membesar di hadapan mata.

Jika dulu, saya pasti tidak menang tangan menguruskan anak-anak yang sedang meningkat usia ini, memandangkan tiada kehadiran Daddy-nya bersama.  Namun kini, semua itu sudah terisi sejak Daddy pulang.
Rupa-rupanya, masih banyak kelemahan dalam mendidik anak-anak yang masih perlu saya perbaiki.  Amat berbeza pendekatan yang cuba saya terapkan berbanding cara Suami mendidik anak-anak mengikut cara dia membesar serta cara dia mendidik anak-anak buahnya selama ini.
Suami saya berkahwin pada usia beliau 35 tahun.  Agak lewat.
Bila di aju soalan kepadanya kenapa lewat berkahwin, alasannya ialah lambat bertemu saya!  Jawapan klise.
Tetapi, sebenarnya dia mahu semua adik-adiknya habis berkahwin terlebih dahulu memandangkan arwah bapa mertua sudah terlebih dahulu pergi menemui Pencipta.
Saya mengasuh anak-anak berdasarkan acuan yang disediakan oleh kedua ibu ayah saya.  Mereka mendidik anak-anak cucunya yang seramai dua puluh orang tolak lapan belas orang itu seperti cara mereka membesarkan saya dan arwah Adik.
Penuh dengan disiplin dan sangat dijaga setiap tindak-tanduk.  Dijaga dengan bukan setakat dua mata-mungkin lapan belas mata yang di arah untuk menjaga mereka!
Ilmu dunia-wajib di ajar di usia mentah.
Ilmu akhirat-juga wajib di terap di usia rebung.
Beradab sopan sepanjang masa.
Setiap hari penuh disiplin, mengikut masa tidak pernah culas. 
Setiap inci kulit dijaga agar tidak calar walau setengah inci pun.

Alat permainan kami-pensel dan kertas.
Pakaian kami tidak pernah comot, bersih dan siap di seterika.
Siapa kawan kami, di pantau ketat.
Ke mana kami pergi, di kawal rapi.
Di sekolah mana kami patut belajar, seawalnya di pasak ke dalam kotak hati.

Itu cara saya dan arwah Adik di asuh.
(Seperti kedengaran saya tidak berpuas hati dengan cara kami di didik, bukan?) Hahahahaha

Ini pula cara Suami mendidik anak-anak:
Anak-anak di asuh untuk tidak menjadi terlalu pembersih-biar sahaja mereka meneroka alam sekeliling asalkan tidak membahayakan diri mereka.
Ilmu akhirat-cukuplah buat masa ini mengikut gerak-geri Ibu dah Ayah bersolat.  Mereka akan di ajar juga nanti bila sudah tiba masanya.
Beradab sopan dengan orang tua.  Tidak perlu setiap geri seperti perempuan Melayu terakhir sekarang kerana lambat-laun mereka akan mengikut juga gerak-geri Ibunya..(bluueeekk..ni memang ayat ‘mengayat’ Daddy) hahahahah
Tidak perlu terlalu berdisiplin.  Cukuplah dengan norma dan kebiasaan mereka sahaja seperti mandi kena bersabun dan berus gigi-tidak perlu kena tepat jam 6 pagi dan 5 petang seperti di asrama.
Biarkan anak-anak meneroka hutan belukar, biarkan digigit nyamuk, biarkan calar di kaki-kelak akan sembuh jua.  Mereka bukan anak puteri bunian atau anak raja untuk dijaga setiap inci kulitnya.
Alat permainan mereka pasir dan tanah, kayu dan dedaun, air sungai dan laut, katak dan belalang-tidak perlu gajet yang canggih untuk memberikan mereka sedikit ilmu tentang dunia. 
Biarkan pakaian comot, bukan Ibu yang menyental pakai tangan, mesin basuh yang bekerja keras..hahahaha
Siapa kawan kami, di perhatikan dari jauh-akan dinasihati kemudian.
Ke mana kami pergi, juga di perhatikan dari jauh-juga akan dinasihati kemudian.
Di sekolah mana kami patut belajar, terpulang kepada kemampuan mereka.

Suami lebih tidak menekan apabila mendidik anak-anak.  Dia tidak memarahi anak-anak sesuka hati, setiap masa, setiap kesalahan yang mereka lakukan.
Dia hanya akan memerhati dan ketawa bila mereka membuat kesilapan.  Diperbetulkan apabila sudah berkali-kali melakukan kesilapan. 
Ini dilakukan apabila Suami melihat kecenderungan anak-anak saya.  Memandangkan anak-anak saya jenis yang cepat belajar dari pemerhatian, maka tidak perlu bercakap banyak.  Hanya tunjukkan sekali dan mereka akan mengikut kemudian.  Dalam setiap perkara.
Saya sebagai seorang ibu, hanya memerhati dan membetulkan apa yang sepatutnya dibetulkan.  Suami mahu anak-anak membesar menjadi seorang yang lasak dan bukan seperti Ibu yang dikawal serba-serbi.  Diprogramkan seperti robot-katanya..hahahaha..
Sekurang-kurangnya, Ibu menjadi orang juga kini.






Comments

Popular posts from this blog

D'Kok Eco Camp

Hello 2017!

Pohon Pine Cypress